معاون پژوهشی مرکز آموزش مدیریت دولتی: ایجاد استخر استعداد و توسعه بانک اطلاعات مدیران کشور از اولویت های معاونت پژوهشی است
تاریخ انتشار: 1402-04-06 22:26:50
دستهبندی: اخبار
دکتر میثم رضایی معاون پژوهشی مرکز آموزش مدیریت دولتی در مصاحبه با روابط عمومی مرکز به تشریح اقدمات انجام شده در راستای برنامه عملیاتی معاونت پژوهشی در سه ماهه اول سال 1402 پرداخت.
رضایی ابتدا به بیان راهبردهای پژوهشی مرکز پرداخت و گفت: بر اساس اقدامات انجام شده، تمركز ما بیشتر در حوزه كانونهاي ارزيابي، بانک اطلاعات مدیران کشور،نشست های تخصصی و انتشار کتب علمی ممتاز بوده است.
وی در مورد توسعه بانك اطلاعات مديران گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که ما در همه سازمانها و حداقل در بخش دولتی بتوانیم استخر استعداد داشته باشیم و متعاقبا از استخر استعدادهايي كه در سازمانها شکل میگیرد يك بانك اطلاعات مديران جامع در مركز آموزش مديريت دولتي ایجاد کنیم. یکی از خروجیهای این بانک میتواند صدور شناسه مدیریتی برای افرادی باشدکه آنها را شناسایی کرده، آموزش داده و رتبه بندی کرده ایم و سازمانها میتوانند با مراجعه به این بانک با اطمینان گزینه های مد نظر خود را انتخاب نمایند.
رضایی افزود: پس از راه اندازی زیرساختهای مورد نیاز بانک اطلاعات مدیران، ازطریق فراخوان و تعامل با سازمانها و بخشهایی که در این حوزه فعالیت داشته اند (مثل سامانه کارمند ایران)، بخشی از اطلاعات مدیران احصاءشده و همچنین برای توسعه اطلاعات بانک با صدور و ارسال بخشنامه به تمام سازمانها از آنها دعوتشده تا اطلاعات خود را در این سامانه ثبت و یا تکمیل نمایند.
معاون پژوهشی مرکز در ادامه در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه كانونهاي ارزيابي بیان کرد: بیشترین دغدغه ما کیفیت بالای کانونهای ارزیابی و دوره های تربیت ارزیاب است. سعی ما بالابردن استانداردهای کانون با استفاده ازماتریسهای ابزار شايستگي مناسب و ابزارهای نوین با روایی بالا در این حوزه بوده است. در این راستا از ابزارهاي فردي، گروهي و آزمونهايي که صلاحيتشان در این حوزه تایید شده باشد بهره برداری شده است.
از اقدامات شاخص انجام شده در این حوزه میتوان به رتبهبندي كانونهاي ارزيابي و همچنین بازنگری دورههای تربیت ارزیاب اشاره کرد. در خصوص رتبه بندی کانونهای ارزیابی، مرکز ضمن ارسال بخشنامه به کانونهای ارزیابی و ارائه مدل و شاخص سنجش شایستگیهای کانونهای ارزیابی، به آنها مجوز میدهد که تحت لیسانس مرکز آموزش مدیریت دولتی اقدام به برگزاری کانون نمایند.
علاوه بر دوره های تربیت ارزیاب، دوره های تربيت مديرانكانون، تربیت سر ارزياب، طراحي مدل شايستگي و تدوين گزارشات بازخورد، با هدف توانمندسازی مدیران، در این حوزه انجام شده است.
از دیگر اقدمات انجام شده در حوزه کانونهای ارزیابی، بازنگری در نحوه برگزاری و محتوای دوره بر اساس بازخوردهای دریافت شده و همچنین چالشهایی که کانونهای ارزیابی در این حوزه داشتند بوده است که پس از بازبینی، در حال حاضر دوره های تربیت ارزیاب به صورت تخصصی و کارگاه محور برگزارمی شوند.
دکتر رضایی باز تعریف نقش معاونت سنجش و ارزیابی مرکز را یکی از مهمترين اقداماتی شمرد که در این حوزه صورت گرفته است. همچنین طراحي داشبورد كانونهاي ارزیابی نیز انجام شده که میتواند در برنامهريزيهای كلان مديريتي كشور و همچنین ساماندهی نیروی انسانی مورد استفاده قرارگیرد.
تشكيل كانون ارزيابان ويژه مقامات ماده هفتاد و يك، برگزاری دوره نخبگان و دوره تربیت سرارزیابان آموزش و پرورش از دیگر اقدامات انجام شده در راستای برنامه های راهبردی مرکز در حوزه پژوهش بوده است.
معاون پژوهشی مرکز در ادامه به استفاده از تیم کنترل کیفیت برای بازبینی نتایج در کانون های ارزیابی اشاره داشت و گفت: ما گزارشات و بازخوردهای ضبط شده کانونها را در اختیار تیم کنترل کیفیت قرار میدهیم تا ضمن بازبینی مجدد، از بروز خطاهای احتمالی جلوگیریشده و روایی کار در اعلام نتایج بالاتر برود.
معاون پژوهشی مرکز با بیان اینکه تعامل با ظرفیتهای علمی - پژوهشی کشور از جمله برنامههای ابلاغی بر اساس راهبردهای پژوهشی مرکز است گفت: در این حوزه ما در مرحله اول اساتید علمیاتی که در بخشهای راهبردی و چالشهای نیروی انسانی اقداماتی داشتهاند را شناساییکرده و در مرحله بعد تجارب و تحقیقات انجام شده را مدون نموده تا از آنها استفاده نماییم.
دکتر رضایی آيندهپژوهي و مطالعات تطبيقي بينالمللي در حوزه نظام اداري، ارائه گزارشات تحليلي و تطبيقي و همچنین پيشنهادهاي نوآورانه به نظام اداري کشور با تمركز بر استراتژیهای کلان مركز را از دیگر وظایف معاونت پژوهشی بیان کرد.
وی در ادامه به بخش تولید و نشر کتب ممتاز و همچنین برگزاری نشستهای تخصصی در حوزه معاونت پژوهشی اشاره داشت و گفت:
در بخش توليد نشر كتب ممتاز و نشستهاي تخصصي ما می بایست با جوامع دانشگاهي و نخبگان حوزههاي مختلف تعامل داشته داشتیم و بتوانیم چالشهاي مديريتي احصاء شده در پاياننامهها و رسالهها و مباحثي كه سازمانهاي ما با آن دست و پنجه نرم ميكنند شناسایی کرده و در آن حوزهها به نشر کتب کاربردی بپردازیم.
دکتر رضایی در پایان، پیشرفت برنامه های معاونت پژوهشی را در سه ماهه اول سال مطلوب ارزیابی کرد و گفت امید است تا با برنامه ریزیهای انجام شده و همت همکاران این حوزه بتوانیم تا آخر سال به تمام تعهداتمان جامع عمل بپوشانیم.
رضایی ابتدا به بیان راهبردهای پژوهشی مرکز پرداخت و گفت: بر اساس اقدامات انجام شده، تمركز ما بیشتر در حوزه كانونهاي ارزيابي، بانک اطلاعات مدیران کشور،نشست های تخصصی و انتشار کتب علمی ممتاز بوده است.
وی در مورد توسعه بانك اطلاعات مديران گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که ما در همه سازمانها و حداقل در بخش دولتی بتوانیم استخر استعداد داشته باشیم و متعاقبا از استخر استعدادهايي كه در سازمانها شکل میگیرد يك بانك اطلاعات مديران جامع در مركز آموزش مديريت دولتي ایجاد کنیم. یکی از خروجیهای این بانک میتواند صدور شناسه مدیریتی برای افرادی باشدکه آنها را شناسایی کرده، آموزش داده و رتبه بندی کرده ایم و سازمانها میتوانند با مراجعه به این بانک با اطمینان گزینه های مد نظر خود را انتخاب نمایند.
رضایی افزود: پس از راه اندازی زیرساختهای مورد نیاز بانک اطلاعات مدیران، ازطریق فراخوان و تعامل با سازمانها و بخشهایی که در این حوزه فعالیت داشته اند (مثل سامانه کارمند ایران)، بخشی از اطلاعات مدیران احصاءشده و همچنین برای توسعه اطلاعات بانک با صدور و ارسال بخشنامه به تمام سازمانها از آنها دعوتشده تا اطلاعات خود را در این سامانه ثبت و یا تکمیل نمایند.
معاون پژوهشی مرکز در ادامه در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه كانونهاي ارزيابي بیان کرد: بیشترین دغدغه ما کیفیت بالای کانونهای ارزیابی و دوره های تربیت ارزیاب است. سعی ما بالابردن استانداردهای کانون با استفاده ازماتریسهای ابزار شايستگي مناسب و ابزارهای نوین با روایی بالا در این حوزه بوده است. در این راستا از ابزارهاي فردي، گروهي و آزمونهايي که صلاحيتشان در این حوزه تایید شده باشد بهره برداری شده است.
از اقدامات شاخص انجام شده در این حوزه میتوان به رتبهبندي كانونهاي ارزيابي و همچنین بازنگری دورههای تربیت ارزیاب اشاره کرد. در خصوص رتبه بندی کانونهای ارزیابی، مرکز ضمن ارسال بخشنامه به کانونهای ارزیابی و ارائه مدل و شاخص سنجش شایستگیهای کانونهای ارزیابی، به آنها مجوز میدهد که تحت لیسانس مرکز آموزش مدیریت دولتی اقدام به برگزاری کانون نمایند.
علاوه بر دوره های تربیت ارزیاب، دوره های تربيت مديرانكانون، تربیت سر ارزياب، طراحي مدل شايستگي و تدوين گزارشات بازخورد، با هدف توانمندسازی مدیران، در این حوزه انجام شده است.
از دیگر اقدمات انجام شده در حوزه کانونهای ارزیابی، بازنگری در نحوه برگزاری و محتوای دوره بر اساس بازخوردهای دریافت شده و همچنین چالشهایی که کانونهای ارزیابی در این حوزه داشتند بوده است که پس از بازبینی، در حال حاضر دوره های تربیت ارزیاب به صورت تخصصی و کارگاه محور برگزارمی شوند.
دکتر رضایی باز تعریف نقش معاونت سنجش و ارزیابی مرکز را یکی از مهمترين اقداماتی شمرد که در این حوزه صورت گرفته است. همچنین طراحي داشبورد كانونهاي ارزیابی نیز انجام شده که میتواند در برنامهريزيهای كلان مديريتي كشور و همچنین ساماندهی نیروی انسانی مورد استفاده قرارگیرد.
تشكيل كانون ارزيابان ويژه مقامات ماده هفتاد و يك، برگزاری دوره نخبگان و دوره تربیت سرارزیابان آموزش و پرورش از دیگر اقدامات انجام شده در راستای برنامه های راهبردی مرکز در حوزه پژوهش بوده است.
معاون پژوهشی مرکز در ادامه به استفاده از تیم کنترل کیفیت برای بازبینی نتایج در کانون های ارزیابی اشاره داشت و گفت: ما گزارشات و بازخوردهای ضبط شده کانونها را در اختیار تیم کنترل کیفیت قرار میدهیم تا ضمن بازبینی مجدد، از بروز خطاهای احتمالی جلوگیریشده و روایی کار در اعلام نتایج بالاتر برود.
معاون پژوهشی مرکز با بیان اینکه تعامل با ظرفیتهای علمی - پژوهشی کشور از جمله برنامههای ابلاغی بر اساس راهبردهای پژوهشی مرکز است گفت: در این حوزه ما در مرحله اول اساتید علمیاتی که در بخشهای راهبردی و چالشهای نیروی انسانی اقداماتی داشتهاند را شناساییکرده و در مرحله بعد تجارب و تحقیقات انجام شده را مدون نموده تا از آنها استفاده نماییم.
دکتر رضایی آيندهپژوهي و مطالعات تطبيقي بينالمللي در حوزه نظام اداري، ارائه گزارشات تحليلي و تطبيقي و همچنین پيشنهادهاي نوآورانه به نظام اداري کشور با تمركز بر استراتژیهای کلان مركز را از دیگر وظایف معاونت پژوهشی بیان کرد.
وی در ادامه به بخش تولید و نشر کتب ممتاز و همچنین برگزاری نشستهای تخصصی در حوزه معاونت پژوهشی اشاره داشت و گفت:
در بخش توليد نشر كتب ممتاز و نشستهاي تخصصي ما می بایست با جوامع دانشگاهي و نخبگان حوزههاي مختلف تعامل داشته داشتیم و بتوانیم چالشهاي مديريتي احصاء شده در پاياننامهها و رسالهها و مباحثي كه سازمانهاي ما با آن دست و پنجه نرم ميكنند شناسایی کرده و در آن حوزهها به نشر کتب کاربردی بپردازیم.
دکتر رضایی در پایان، پیشرفت برنامه های معاونت پژوهشی را در سه ماهه اول سال مطلوب ارزیابی کرد و گفت امید است تا با برنامه ریزیهای انجام شده و همت همکاران این حوزه بتوانیم تا آخر سال به تمام تعهداتمان جامع عمل بپوشانیم.